veckan ha vart lång

jo, o massa ledig har de blivit, först var de visst nåt vi kan kalla för valborgsmässoafton. en svenska tradition där man roar sig med att elda upp saker, o samlas i stora folkmassor o titta på dessa brasor. denna kväll är även tradition för alla i åldern 14-17.5 år att dricka alkoholbaserade drycker, ränna runt o hångla o va allmänt fjortis.
jag o camilla var o spanade in lite brasor oxå. så här ser en brasa ut:



då denna valborg alltid infinner sig på datumet 30/4, så blir de lixom lite automatiskt (detta ord ska uttalas AAUWTÅMATISKT, så ni vet kära öviksbor, inte AJTOMATISK, som jag vet att ni gärna vill uttala det) hur som helst, så följer alltså automatiskt datumet 1 maj på denna dag.

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som firas sedan 1890, bland annat till åminnelse av
Haymarketmassakern 1886. Denna dag firas runt om i världen av olika arbetarpartier och fackföreningar med demonstrationer och möten.
så även emma firar denna dag. i min 26 levnadsår har jag bara missat att delta i ett första majtåg 2 ggr. den ena var 1982, året jag föddes, dom tyckte tydligen att jag var för liten för o va me då. men de vart de ändring på året efter, när farfar tog med mig. andra gången jag missade ett majtåg var 1999, då jg helt enkelt tagit fel på tiden.
i år fick jag med mig en torskhatande badmössefantast o va ut o demonsterade. men ja må ju säga att öviks majtåg, de va nog bland de futtigaste jag sett. inte fanns de en enda i hela tåget som kunde internationalen, o de va inga slagkraftiga ord, ingen som ville något egentligen, mer än o få en promenad.. så näe, nästa år blire back to lillsjöhögen, för hemme i jamtland, där vet folk hur man går i majtåg minsann..
men så här såg det ut:



sen va de då en helt vanlig fredag helt plötsligt. men i sverige har man som skaffat sig ett begrepp som kallas för klämdag, vilket innebär en dag eller dagar som infaller mellan olika helgdagar, vilket ofta får till följd att det är populärt att ta ledigt från arbetet genom kompensationsledighet (kompledig) eller semesterdagar.
men studenter har inga klämdagar.. så jag va vackert tvungen o gå o träffa carolinn o skriva lite på vår bebis,
"lilla C". men de gjorde vi inte så länge. sen cykla jag hem o putsade lite fönster o städade o gorde lite fint.
på kvällen hade ja hemligt besök oxå ;)

sen va de då lördag. o lördagar är ju helg. så ledigheten fortsatte. jag o camilla på örnexpo. örnexpo är en mässa där man samlar allt folk som finns i de närmaste 700 milen, o tränger in dom på ett o samma område på ca 200 kvm, så alla trängs o kliver en på fötterna o är så där allmänt i vägen. helst ska vi ta med alla våra barn, på 1,5 år, som nyss lärt sig gå.. o i de trångaste utrymmen, som trappor, där ska vi gärna gåträna våra barn, så de blir så mycke kö bakom oss som möjligt.. o säg för all del inte åt barnet, att om det nu har behov av att gå själv, så behöver de naturligtvis inte gå på sidan om, så den bara tar upp en liten del av trappen, näe hellre ska vi gå MITT i trappen, för o göra den absolut oframkomlig. för de e kul. men jaja, jag fick se lite skogsmaskiner o andra fräna saker, så ja va nöjd. o så jäääkla fiiiint väder..
sen efter vi vart där så kom vi på att vi ville bowla på kvällen.. så vi drog ihop alla våra vänner vi kunde hitta (o eftersom alla våra vänner envisas me o flytta till stockholm o andra diverse skumma ställen, harkel harkel C1 haha) så blev vi inte sdå många. vi blev 7 st. så först käka vi midda ihop, kyckling o pasta för övrigt.. o sen kom nån på att vi skulle dricka öl.. o de va en bra ide.. i början.. men bowla efter alldeles för mycke öl.. de kan inte emma.. iof kan hon inte bowla utan dom heller.. men men..


så där snygg va vi.. en kanna öl på bowlingen kostar för övrigt 136 kr.. om ni skulle vilja veta..

iaf så ville d sig inte bättre än at vi skulle hamna på de där förbannade jävla statthelvetet.. haha men jag lyckades gå in gratis där.. inte en gång, utan 3 (!!) ggr haha
första gången tänkte ja ine göra det, ja bara råkade glömma o betala (så som vi gjorde en gång camilla) sen va ja ut en sväng o va bort på olles o spana, där gick ja för övrigt oxå in gratis, sen när ja skulle tebax på statt, då smet ja in, med en plan.. o sen va ja ut en gång till, o gick ner på harrys o spana läget.. o då va de snyggvakten som jobba, så då flörta ja lite o fick gå in gratis där med.. o sen när ja gick tebax en tredej gång på statt, då kände vakten igen mig, att jag vart där tidigare under kvällen hahah så då fick ja en STÄMPEL hahahha.. jag borde slå rekord i de där o gå in på ställen utan o betala.. för sen va ja även ner på harrys en gång till oxå, o då fick ja komma in gratis, bara för ja sa att dom va roligare än statt..

jaja nu är de söndag.. o jag ha vart fruktansvärt bakis.. fast sen tvinga camilla med mig ut i det hon valde att kalla "det fina vädret" för o äta glass... fint väder? ja tjena. blåste sviiiiiiinkallt, så där satt vi ute i den icke existerande solen o höll på frysa arslet av oss o käka glass hahah gott


så vad har jag lärt mig av helgen:

örnexpo kan va rätt kul

grilla e gott

de e inte snällt att säga till nån man träffar som man inte sett på länge "jaha ska du ha barn?" o får man svaret
nej, de ska ja inte, då ska man helst inte säga "nähä, men du såg så tjock ut" hihihihi elaka camilla träffar folk på stan

en sak som däremot är snällt o säga, men som kan uppfattas som lite knasigt är "men OJ va DU såg fräsch ut!!!" emma, till en helt främmande människa som bara stod där mitt på gatan när ja stog o vänta på camilla.. han blev glad men såg lite chockad ut


men.. jag ha även lärt mig att världen e full av idioter,,, men de kommer mer om de i mitt nästa inlägg.. för nu e snart teckena slut på det här.. ja får inte skriva mer än så här just nu..

PUSS!!!!

Kommentarer
Postat av: Camilla

ni verkar ha haft en kul helg=) Kul me bowling...saknar dej å C2 massor...vi måste hitta på nå nå när ja kommer hem..kanske kan vi grilla å ta en sväng på stan..:) Kram kram kram kram kram kram

2008-05-04 @ 22:00:17
URL: http://lillcamme.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0