Blogg vs Dagbok

tjoho its friday today!

har sutte o spanat runt bland mina favoritbloggar o diverse andra bloggar o skummat genom dessa.. jag gillar bloggar, o läsa vad människor har för tankar.. man kommer dom in på livet på ett annat sätt än om man umgås.. för om jag pratar med en människa så har man ju alldeles automatiskt en "spärr" i samtalsämnen... för visst är de så, att man har vissa saker man pratar med vissa om.. typ, om jag behöver råd om hur man bästa bygger en bastu, då ringer ja ju mina vänner som e bra på o bygga saker.. men vill ja prata om nåt mer "känsligt" då ringer ja ju mina närmaste vänner.. men genom bloggandet så väljer ju skribenten alldeles själv sina ämnen och vad/hur denne skriver.. och man får ut sin åsikt på det sätt man vill (om man nu är skicklig med språket, det kan ju ge motsatt effekt oxå).
Men som vissa av dom bloggar jag läser.. tex en tjej som jag kände ganska ytligt o brukade festa ihop med emellanåt med hemma i östersund, o typ inte pratade så mycket djupare saker med än "snygg tröja" eller "pasta e ju gott" typ.. hennes blogg har jag följt ett tag.. o ser nu mycket mera vilken djup personlighet hon verkligen har.. så man kan verkligen lära känna någon via bloggar..

men sen är de en sak jag verkligen reagerat över.. det är alla dom som jämför sina bloggar med sina dagböcker "de e så naturligt för mig o blogga, för jag ha alltid skrivit dagbok"
då blir ja faktiskt lite mörkrädd... en blogg är en blogg, ingen jävla dagbok.. jag menar.. jag har oxå skrivit dagbok i flera år.. började när jag va 8 år och skriver fortfarande..(har totalt 16 dagböcker liggande här, 17 med den som fortfarande skrivs i) från början hade jag fina rosa inbundna dagböcker med små hänglås på.. senaste åren är det kollegieblock.. men aldrig i helvete att jagv skulle skriva samma saker i bloggen som jag skriver i dagböckerna.. en dagbok innehåller ju mina innersta tankar.. och känslor.. saker jag aldrig kommer berätta för en levande själ.. men visst, även händelser som betytt saker, som även återges i bloggen.. men det är ju helt skilda saker..

eller menar ni dagbok= blogg att ni verkligen delar med er av ALLA era tankar/funderingar/åsikter som ni skulle föra i en dagbok i bloggen.. ojoj.. ni kan ju starta världskrig.. nog för att jag faktiskt står för mina åsikter.. men vissa saker e ju känsliga.. och vissa saker vill man faktiskt inte att andra ska veta..

en blogg för mig är faktiskt precis vad det heter.. en weblogg.. typ som när man var mindre o gick i skolan o fick skriva loggbok (iaf fick vi göra de i stugun på skolan) om vad vi gjort på loven, hur vi trivdes i klassen och om vi gjort läxorna.. o den boken lämnade man in till fröken.. inte tusan skrev jag samma saker i logboken som i dagboken.. i loggboken stod de typ "på lovet har jag vart hos mormor, det var kul" i dagboken stod de "på lovet har jag vart hos mormor. det är så skönt att vara där, ingen som dricker sprit. mormor bor granne med en kille, viktor heter han, vi har lekt jättemycke, o pussades en gång"
ni ser skillnaden va?

eller för er som inte fick föra loggbok så kan ja väl hellre jämföra bloggen med ett öppet brev till mina vänner. jag skriver ju det jag känner och tycker, det är ju mina åsikter.. men något censurerade, med tanke på att jag inte är helt säker på vem som läser detta..

hur tänker ni andra när ni skriver.. skriver ni dagbok eller skriver ni blogg?

(obs! jag dömer ingen, jag bara reflekterar...som sagt, i dagboken skulle ja aldrig behöva göra ett korrigeringstillägg, eftersom det inte är meningen att nån annan än jag ska läsa dom, och jag fattar ju själv vad jag menar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0