feel tha flow

ja medans ja lix e inne i de här blogg-flowet så kommer ja genast med ytterligare ett inlägg

och dagens topic är... VÄNNER..

inte serien, så omodern är jag inte, utan sociala kontakter..

vad är en vän? anledningen till detta filurande är såklart inspiration från andras bloggar jag skummat igenom.. jag gillar o sno andras ämnen som ni märker ;)

en blogg jag läste va en människa som påtalade att "nu har jag försökt o hitta på saker med xxx flera ggr men xxx kommer alltid med undanflykter så nu struntar jag i det, vill inte slösa energi på den personen"

min reflektion: är detta i så fall vänskap? om man inte vill slösa energi på någon? är det vänskap? vänskap ska inte vara energikrävande det ska väl ge energi?

det är väl självklart att alla människor går igenom olika stadier i sitt liv, och ibland har man fullt upp med annat och har faktiskt inte tid eller ork eller lust att hitta på saker med allt o alla.. tex: träffar man en ny partner, då är det väl en självklarhet att man vill spendera all ledig tid med denne den första tiden.. hitta sin roll som pojkvän och flickvän, lära känna den nya relationen och man blir lite asocial.. det tycker inte jag är något att hänga upp sig på, så fungerar vi människor.. eller om man byter/får nytt jobb, det tar energi och är krävande att anpassa sig till det nya, man måste engagera sig och skapa trygghet i det som är nytt..
eller det behöver inte ens vara en omställning.. man kanske bara känner för att vara lite laid back en period och inte umgås med folk.. det betyder inte att man inte gillar sina vänner, utan att man faktiskt vill va för sig själv istället. ibland umgås man väldigt intensivt och ibland går det länge mellan varven

I mion värld funkar det som så att mina vänner är dom som har förståelse för att man har olika mycket tid för varandra i olika skeden av livet, som tycker om en ändå och finns där för mig. man måste inte ses speciellt ofta och prata varje dag utan man finns där för den andre oavsett. jag har ett par stycken som jag ser som mina vänner, det är såna som det kan gå flera månader, kanske till o med år mellan att vi hörs och ses, men när vi väl gör det är det som att tiden stått stilla, och man behöver inte känna sig osäker, utan kan ta vid där man slutade sist. och det är det jag älskar med er mina vänner, att ni finns där för mig, jag har er utan att behöva ha dåligt samvete för att man kanske har fullt upp med annat.

och om nån av mina vänner skulle tänka så "hör hon inte av sig tänker jag inte bry mig om henne då får det va".. ja då säger jag detsamma.. då är man nog inte vänner från början.. jag skulle inte kalla en sån person för vän.. och känner man att nån bara tar ens energi, då bör man mog se till sig själv istället för att skylla över det på någon annan...

nu menar inte jag att man ska ta människor för givet, självklart ska man höra av sig ibland och så.. men det jag vill poängtera är att vänskap bygger på givande och tagande, man måste försöka se till den andra personen oxå istället för bara till sig själv...


jag älskar er mina kära vänner, ni vet vilka ni är!

puss

Kommentarer
Postat av: Johanna A

Jag älskar dig min Emma :)

Du har skrivit ner mina tankar också :)



Puss

2009-11-27 @ 12:27:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0